Een verrassende bijdrage aan de Flower Parade komt dit jaar van jazz zangeres Vivienne Aerts. Zij zal meezingen met THC Bigband op de praalwagen “Ik hou van jazz”. Deze zomer is ze namelijk even terug uit Amerika waar zij studeert aan de Berklee college of music, één van de beste conservatoria ter wereld. Ze wil haar jazz-feel graag met het publiek van de Flower Parade delen.

Vivienne Aerts woont in Boston (USA) waar ze zich tijdens haar studie en in het gewone leven, helemaal creatief kan uitleven met muziek. Ze is tussendoor tot eind augustus in Leiden, waar ze nog diverse optredens heeft. Haar nieuwe cd – Polaroid – is net uit; snappy en volledig vocaal. Voor dit Amerikaanse avontuur begon, is zij in Nederland afgestudeerd als jazz/pop koordirigent en leidde zij verschillende koren. Tot zij een studiebeurs won voor de meest prestigieuze muziekopleiding.

Je kunt Vivienne Aerts ook rustig een ondernemer in muziek noemen. Ze doet workshops, schrijft, arrangeert, heeft haar eigen trio, neemt CD’s op en dirigeert ook nog. Dat heeft een reden, want ze wil haar studiebeurs aanvullen tot het niveau, dat nodig is om de studie op Berklee af te maken. En haar grote droom voor later is “een eigen bigband” waarbij zij als bandleader ook zingt.

The Harmonic Collective Bigband bestaat sinds 2006 en heeft zijn roots in de Harmonie Katwijk. De bezetting telt 15 bandleden en zal deze keer onder leiding staan van playing bandleader Mark van der Laaken. In de bigband klinken 5 saxofoons, 4 trompetten, 3 trombones, keybords, slagwerk en basgitaar. De muziekstijl ontstond in de USA en is herkenbaar aan swingende ritmes, maar ook aan romantische melodieën. De stijlvolle kleding van de THC Bigbandleden, met “Al Capone” hoedje, doet denken aan de jaren 30. In die tijd werd bigband als muziekstijl heel bekend. Maar bigband is weer helemaal terug.

De Flower Parade trekt op zaterdag 11 augustus door Rijnsburg, Katwijk en Noordwijk. Het thema van de Flower Parade van dit jaar is ´Ik hou van….´. Een breed thema waar bewust voor gekozen is. Natuurlijk houdt de grootse sponsor van bloemen, maar anderen zijn weer gek op plezier, bewegen, klassieke muziek of dieren. Tel daarbij op de vele verschillende personenauto’s met gewaagde bloemarrangementen. Flower Parade Rijnsburg is trendsetter, de toeschouwer zal zich verbazen.